3 redenen waarom voor accountantskantoren zoekmachinemarketing key is
Veel accountants- en advieskantoren krijgen via-via nieuwe klanten binnen. Dat is natuurlijk mooi. Maar om structureel te kunnen groeien met de juiste klanten, worden er nog nauwelijks online kansen benut.
En dat is opmerkelijk.
Je online vindbaarheid en conversie verbeteren hoeft namelijk helemaal niet ingewikkeld te zijn. Plus het levert al snel op.
Om er een beter idee bij te krijgen, legde ik de vraag ‘Waarom het juist voor accountants- of advieskantoor oplevert om te gaan investeren in zoekmachinemarketing’ voor aan Bas Klein. Online marketeer en eigenaar van Search Signals.
Eerder al publiceerde hij een onderzoek naar de vindbaarheid van accountantskantoren. Mocht je dit nog niet gelezen hebben: vraag dit brancheonderzoek vooral even op via bas.klein@searchsignals.nl
In dit artikel lichten wij toe wat onder zoekmachinemarketing wordt verstaan. Wat het verschil is tussen SEO en SEA en wanneer je als kantoor waarop moet inzetten.
Om tot slot het belang voor accountants- en advieskantoren te onderbouwen, geven wij 3 argumenten om werk te maken van zoekmachinemarketing. Bas illustreert deze argumenten met actuele zoekvolumes en conversietabellen uit zijn brancheonderzoek.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA? En wanneer zet je in op SEO en wanneer op SEA?
SEO zijn alle activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden.
Omdat vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren (SEA). Je hebt hier wel een langere adem voor nodig.
Het is voor kantoren verleidelijker om eerst in te zetten op Google Ads (SEA)
Bas: “Met Google Ads ben je direct zichtbaar en heb je dus direct bezoekers op je website. Verder kun je met SEA sturen op welke zoekwoorden je wel of niet gevonden wilt worden.”
“Het nadeel van SEA is dat je in sterke mate afhankelijk bent van Google en van wat andere adverteerders doen. De prijzen per click kunnen daardoor snel oplopen. Wel is SEA een mooie manier om een proefballon op te laten en te ondervinden wat zoekmachinemarketing voor je kantoor kan opleveren.”
Met SEO, het optimaliseren van content voor Google, ben je dus niet direct zichtbaar. Het duurt vaak 2 tot 6 maanden voordat je de vruchten plukt van je geoptimaliseerde pagina’s.
Inzetten op SEO is onder de streep wel toekomstbestendiger dan SEA
Het zorgt namelijk structureel voor een betere vindbaarheid. SEO wordt niet voor niets de levenslijn van je website genoemd.
Waarom is het juist voor accountants- en advieskantoren de moeite waard om te investeren in zoekmachinemarketing?
#1: zoekwoorddata bewijst dat er online veel gezocht wordt naar de diensten van accountants
Mensen zoeken steeds vaker online naar de diensten van accountantskantoren. Die informatiebehoefte is hoog. Dit blijkt uit zoekwoorddata. Ieder jaar zie je de zoekvolumes rond accountancy en advisering verder stijgen. In het brancherapport van Search Signals zijn de volgende zoekvolumes opgenomen.
-
Maandelijks wordt er dus bijvoorbeeld 590x op ‘salarisadministratie uitbesteden’ gezocht.
In bovenstaande tabel zie je bijvoorbeeld dat in Zuid-Holland 170x en in limburg 110x op ‘salarisadministratie uitbesteden’ gezocht wordt.
#2: Door de hoge gemiddelde omzet per klant loont het al snel om (meer) leads te realiseren via Google
Een betere vindbaarheid resulteert, hoe je het ook wendt of keert, in meer omzet.
Hieronder schetsen we mogelijke scenario’s van wat een X aantal extra bezoekers door zoekmachinemarketing op kan leveren. Hierbij gaan we uit van een gemiddelde jaaromzet per klant van € 2.500*
ROI Scenario: € 2.500 per jaar per nieuwe klant | ROI Scenario: € 2.500 per jaar per nieuwe klant | |||
Extra bezoekers per maand | 1.000 | Extra bezoekers per maand | 2.000 | |
conversieratio | 2,0% | conversieratio | 2,0% | |
Aantal leads | 20 | Aantal leads | 40 | |
Lead vs cliënt (1 op de 4 leads) | 5 | Lead vs cliënt (1 op de 4 leads) | 10 | |
Bijdrage omzet maandelijks | € 12.500 | Bijdrage omzet maandelijks | € 25.000 | |
Bijdrage omzet op jaarbasis | € 150.000 | Bijdrage omzet op jaarbasis | € 300.000 |
#3: De ROI van zoekmachinemarketing is meetbaar en je kunt steeds verder verbeteren
Het grote voordeel van de inzet van online marketing: alles is meetbaar.
Wat de opbrengsten zijn van netwerken of adverteren bij lokale sportclub blijft altijd maar de vraag. Bij zoekmachinemarketing is precies te achterhalen welke campagnes wat hebben opgeleverd. Dit zorgt er ook voor dat je steeds verder kunt verbeteren.
Door eerder geformuleerde doelen bij te houden in Google Analytics worden de conversies zoals een ingevuld contactformulier of een klik op een telefoonnummer van een bepaalde campagnes gemeten. Eventueel kan het een en ander ook inzichtelijk worden gemaakt in je eigen marketing dashboard.
Het mag duidelijk zijn dat inzetten op zoekmachinemarketing loont. Wat voor jouw kantoor de juiste keuze is: inzetten op SEO of SEA of een combinatie van beide, hangt af van de doelstellingen van je kantoor en wat er al aan online marketing gedaan wordt.
Zoekmachinemarketing is echter een expertise die niet ieder marketeer of marketingbureau in huis heeft.
Inzetten van SEO en SEA maakt onderdeel uit van stap 3 uit mijn marketing 4-stappenplan
Om je een goede indicatie te geven van hoe jouw kantoor nu scoort t.o.v. andere kantoren, biedt Blue to Business in samenwerking met Search Signals een website optimalisatie review aan. Hier staan minimaal 3 concrete adviezen in om je je positie in google en conversie op je website direct te verbeteren.
Bekijk hier wat deze 0-meting jouw kantoor kan opleveren.
Wil je weten hoe ik als gespecialiseerd marketingadviseur accountants- en advieskantoren help meer uit hun marketing te halen? Lees het hier
*Bron: brancheonderzoek ‘zo scoren accountantskantoren in Google.nl’ van Search Signals