Blog

Social media marketing

Benieuwd wie de volgers zijn van je bedrijvenpagina op LinkedIn? Zo zijn ze zichtbaar

Heb je altijd al willen weten wie jouw bedrijvenpagina volgt op LinkedIn? Dan heb ik goed nieuws want vanaf deze week heeft LinkedIn de volgers van je bedrijf (weer) zichtbaar gemaakt.

Dit biedt ook nieuwe kansen om in contact te komen met potentiële klanten, want iemand volgt je bedrijf natuurlijk niet voor niets.

Allereerst: waar kun je de volgers van je bedrijvenpagina bekijken?

Zorg dat je in de beheerdersomgeving van je bedrijvenpagina zit. Via statistieken in het menu ga je naar volgers. Je ziet dan eerst een grafiek met het verloop van aantal volgers en demografische gegevens. Daaronder zie je een lijst van volgers op chronologische volgorde, gesorteerd op de maand vanaf wanneer ze je pagina zijn gaan volgen.

Nu je weet wie je volgers zijn. Wat dan?

Een aanzienlijk deel van je volgers zijn collega’s of concurrenten. De kansen liggen vooral bij je potentiële klanten maar ook bij klanten die je bedrijvenpagina volgen.

Een belangrijk punt. Maar een klein deel van je klanten cq. volgers op LinkedIn zien je posts. Wist je dat, zonder enige interactie op je posts, maar 3-5% van je volgers daadwerkelijk je berichten zien (lees het even na in mijn blog over meer bereik op LinkedIn). Dit terwijl ze je bedrijf volgen en ze wel degelijk op de hoogte willen blijven.

Je lost dit op door aan te geven dat ze vanwege het LinkedIn algoritme, niet al je berichten te zien krijgen. Wellicht willen ze wel op je mailinglijst, zo missen ze in ieder geval geen nieuws van je kantoor.

De echte kansen liggen uiteindelijk vooral bij de potentiële klanten die je bedrijvenpagina volgen. Het is in het begin misschien wat onwennig, maar ga gewoon het gesprek aan. Stuur op LinkedIn (via je persoonlijke pagina) een bericht met iets in de trant van: wat leuk dat je mijn bedrijf volgt. Kan ik je misschien ergens mee helpen? Zoek naar raakvlakken en bied oprecht de helpende hand aan (dus niet copy, paste, en naar iedereen hetzelfde bericht. daar trapt namelijk niemand meer in!)

Deze functionaliteit gaat je ongetwijfeld weer een aantal nieuwe waardevolle contacten opleveren. Veel succes!

P.S. Mocht je nog vragen hebben over je bedrijvenpagina of over de slimme inzet van LinkedIn, neem gerust even contact met mij op.

Reageer