Blog

Social media marketing

Meer bereik op LinkedIn? Wat je moet weten over het LinkedIn Algoritme (deel 1)

Vraag je je ook weleens af waarom sommige posts zoveel meer views krijgen dan je andere posts?

Een veelvoorkomend misverstand is dat AL je volgers je posts ‘zomaar’ zien. Zo werkt het niet. Zonder enige interactie op je bericht laat LinkedIn het maar ‘zien’ aan zo’n 3-5% van je volgers. Wanneer je veel views ambieert is het dus zeker geen kwestie van plaatsen en afwachten.

LinkedIn bepaalt hoe interessant je post is op basis van een aantal criteria

Wanneer je weet hoe het LinkedIn algoritme werkt, kun je hier slim op inspelen. Lees dus vooral even door.

LinkedIn expert Richard van der Blom heeft onlangs namelijk interessant onderzoek gedaan naar het algoritme van LinkedIn. Ik geef je 3 tips uit dit rapport om je bereik op LinkedIn direct te maximaliseren.

#1 Gebruik 3 hashtags bij je bericht

Leer jezelf aan gebruik te maken van een aantal relevante hashtags. Het ideale aantal hashtags voor LinkedIn is drie. Je krijgt dan gemiddeld 25% meer views op je post. Let op want wanneer je meer dan 5 hashtags gebruikt daalt het aantal views op je post gemiddeld met 50%.

#2 ‘Comments’ doen wonderen voor je bereik

Vergeet ‘liken’ en ‘delen’. Comments zijn echt de heilige graal op LinkedIn. Een comment geeft je namelijk gemiddeld 50% meer views dan ‘likes’ en 80% meer views dan ‘shares’. En: vergeet ook niet te reageren met een ‘comment’ op een ‘comment’. Naast dat het gewoon sociaal is (en dat is natuurlijk nog steeds het belangrijkste uitgangspunt), stijgt het bereik van je bericht dan met maar liefst 200%! Wanneer je een post van iemand anders onder de aandacht wilt brengen, ligt het voor de hand ‘gewoon’ te ‘liken’ maar reageer voor de verandering eens. Daar doe je diegene uiteindelijk het grootste plezier mee.

#3 De interactie binnen het eerste uur is doorslaggevend

Wanneer je direct al binnen het eerste uur ‘comments’ op je post krijgt, schiet het bereik van je bericht omhoog. Post dus vooral wanneer je doelgroep ook online is of vraag een collega of bekende binnen het eerste uur op je post te reageren.

Interessante kost hé? Wil je het volledige rapport ontvangen (13 pagina’s)? Stuur even een mailtje naar tanja@bluetobusiness.nl. Ik deel het graag met je.

Reageer