Blog

Content marketing

Een pakkende blogtitel schrijven: zó doe je dat

Wanneer je blogtitel niet aansprekend geschreven is, haakt 90% van je potentiële lezers af.

Ne-gen-tig procent! Stel je eens voor, zit jij zo te zwoegen op je blog en dan haakt 9 op de 10 lezers al bij voorbaat af.

Een blogtitel die ‘opvalt’ is dus reuze belangrijk. Raffel deze dus niet op het eind af, maar stárt met een goede titel!

Ik geef je 7 invalshoeken om eens een aansprekende draai aan je blogtitels te geven.

#1 Stel een vraag (en geef ook het antwoord)

Stel in je titel gewoon een vraag. Dat werkt eigenlijk altijd wel. ‘Voordelig lenen bij de BV: wat kan (nog) wel en wat niet?’

Of nog beter. Spreek de lezer in je titel persoonlijk aan. ‘Leen je ook voordelig bij de BV? Wat mag je nog wel en wat niet?’

Verras eens door ook al het antwoord in je titel te geven. ‘Besparen op je bedrijfskosten? Benut in ieder geval deze 5 fiscale faciliteiten voor 2019’.

#2 Formuleer een stelling

Een stelling triggert net zoals een vraag. ‘ZZP’ers doen meer hun best dan ‘gewone’ werknemers’ of ‘Hoe je met 100 euro in de maand je arbeidsongeschiktheid hebt ingedekt.’ Ik zou wel op deze titels klikken, jij niet?

#3 Gebruik ontkenning of negatieve woorden zoals duur, kosten, fouten, misvattingen, verplichtingen 

Een negatief getinte titel zorgt volgens verschillende onderzoeken voor meer bereik. Denk dan bijvoorbeeld aan een titel zoals ‘Alternatieven om aan de opgelegde AOV te ontkomen’.

Ook een ontkenning werkt goed. ‘Deze 10 boekhoudfouten maak jij ook’ in plaats van ’10 tips om je boekhouding beter in te richten.’

#4 Gebruik lijstjes en verklap alvast een tip of strategie in de titel

5 tips om, 3 trucs voor, 6 strategieën voor, je kent dit soort titels wel. In de praktijk werken ze heel goed. Varieer hier eens op door bijvoorbeeld een van de punten uit je lijstje al te noemen in de titel. Bijvoorbeeld: ‘Schaf een youngtimer aan en nog 4 andere tips om te besparen op je autokosten’. Dat zegt meer dan ‘5 tips om te besparen op je autokosten’.

#5 Schrijf oplossingsgericht 

‘Vijf praktische tips voor als je een huis gaat kopen: zo zorg je ervoor dat je nooit te veel betaalt’. ‘Volg deze stappen om een beter pensioen te bereiken.’
Oplossingsgerichte titels spreken niet alleen lezers aan, het komt ook de vindbaarheid ten goede. Google geeft probleemoplossende en leerzame content namelijk een hogere ranking, waardoor je dus sneller gevonden wordt. Zeker doen dus!

Je maakt hierop leuke variaties door deze/dit’ en ‘zo’ aan je titel toe te voegen.

Bijvoorbeeld: ‘Volg deze 5 stappen en je blogstrategie staat!’ Of: ‘Uitvoering geven aan het verrekenbeding: zo doe je dat!’

#6 Gebruik tijd (of speel in op snelheid en gemak)

Heb je het in je blog of artikel over iets dat met tijd te maken heeft, benut het dan zeker in je titel. Bijvoorbeeld: ‘Het kost slechts 2 minuten van je tijd om alles te weten over..’ of ‘Scheiden in 2019 of 2020: 12 of 5 jaar partneralimentatie betalen’.

#7 Gebruik triggerwoorden in je titel

Deze is simpel. Voeg bijvoorbeeld een van deze triggerwoorden toe aan je titel:

Gratis (je bent Nederlander of niet😉), direct, geweldig, essentieel, veilig, krachtig, bespaar, gemakkelijk, ontdek of gegarandeerd.

Succes gegarandeerd.

Maak de belofte uit je titel altijd waar

Wat je nooit moet doen, is in je titel verwachtingen scheppen die jij en je blog niet waarmaken (je slaat dan door in het ‘clickbaiten’). Check na het afronden van je blog dus altijd of je de verwachtingen in je titel hebt waargemaakt.

Ben ik daarin geslaagd? Ik hoop dat je weer nieuwe inspiratie hebt gekregen om je blogs verder te professionaliseren. En mocht je twijfelen over je blogtitel: is deze nu wel of niet goed? Je mag je titel altijd even aan mij voorleggen via tanja@bluetobusiness.nl

N.B. Zie jij vaak op tegen het schrijven van blogs óf heb je simpelweg geen tijd? Ik kan je helpen met mijn blogservice. Het grote voordeel voor accountants- en advieskantoren is dat ik ook veel vakinhoudelijke kennis in huis heb. Dat schakelt toch nét wat makkelijker.

Reageer