Blog

Nieuws

Zichtbaar zijn in tijden van crisis. Hoe pak je dat goed aan?

Als accountant of adviseur wil je je klanten zo goed mogelijk door deze crisis helpen. Er wordt veel van je verwacht.

Klanten zoeken nu vooral vertrouwen en zekerheid. Offline anticipeer je hier direct op, maar hoe kom je ONLINE aan deze behoefte van de ondernemer tegemoet?

Het is in crisistijd belangrijker dan ooit om jezelf te laten zien via de digitale kanalen. En dat ligt de een béter dan de ander.

Je (potentiële) klanten zijn nu meer dan ooit online. Dat biedt ook kansen om een groter publiek te bereiken

Máár profileren of communiceren kan niet meer op de manier zoals we dat gewend waren.

Want wat is nu wel of juist niet gepast? Wat plaats je nog wel of niet op social media tijdens deze coronacrisis? 

Omdat ik hier de afgelopen weken veel vragen over kreeg, heb ik de volgende 3 aandachtspunten geformuleerd. 

#1 Laat zien hoe je omgaat met deze crisis en wat de gevolgen zijn voor je dienstverlening. Manage verwachtingen

Als kantoor is dit hét moment om te laten zien waar je voor staat. Tijd om de spreekwoordelijke daad bij het woord te voegen.

Vertel wat de consequenties voor zowel je kantoor als klanten zijn, hoe jij met de situatie omgaat en hoe jij en je collega’s er alles aan doen om aan de wensen van de klant tegemoet te blijven komen.

Laat vooral persoonlijke verhalen zien, zaken waar medewerkers en klanten tegenaan lopen, maar ook hoe ze dit oplossen.

Vergeet in crisistijd niet om ook online je menselijke kant te laten zien

Het lijkt simpel, maar pak dit consequent op. Blijf alle informatie delen met een persoonlijke noot of visie erop. Welke steunmaatregelen zijn er voor welke klanten? Wat zijn de veelgestelde vragen in welke sectoren en welke stappen moet de ondernemer wanneer zetten?

Manage verwachtingen en speel in op de veiligheid waar je klant naar verlangt. Maak het concreet. Bijvoorbeeld: ‘We begrijpen dat je als retail ondernemer nu dealt met a en b. Dit is hoe we je gaan helpen.’

#2 Pas je uitingen en website aan op de huidige context

Ik zie nog veel berichten op social media voorbij komen die zijn gericht op de normale gang van zaken.

‘Business as usual’ bestaat niet meer

Bekijk daarom de berichten die je wilt gaan delen nog eens kritisch. Sluit het goed aan bij de huidige emoties en vragen van je klant?

Sla een positieve toon aan, maar let op met humor: dit kan gevoelig liggen

Je hoeft heus niet elk bericht te beginnen met de situatie waarin we ons nu bevinden. Maar nuanceer de berichten die je normaal gezien zou plaatsen wel. Denk bijvoorbeeld aan een ‘vrolijk pasen’ bericht. Mocht je al zo’n bericht willen plaatsen ter afwisseling, maak dan toch nog even de verwijzing naar de bijzondere omstandigheden waarin we ons begeven.

Laat geautomatiseerde campagnes niet zomaar doorlopen, maar pas ze waar nodig aan.

Neem ook je webpagina’s nog eens onder de loep. Zo zie ik dat verschillende kantoren hun corona info en blogs bundelen in een apart online dossier. De themapagina van Bol Adviseurs is daar een goed voorbeeld van.

Maar vergeet ook niet de standaard contactpagina aan te passen naar bijvoorbeeld ‘plan een online afspraak of call in’ in plaats van ‘kom op de koffie voor een kennismakingsgesprek’.

Realiseer je dat het in deze tijd makkelijker is de plank mís te slaan.

Blijf in je communicatie vooral dicht bij jezelf. Je scoort pluspunten als je oprecht laat zien wat deze omstandigheden met jou als persoon doen.

#3 Draag letterlijk je steentje bij door ook online je expertise beschikbaar te stellen

Wat zijn de grootste vragen en zorgen die je klant heeft tijdens deze eerste weken? Waar heeft de ondernemer echt behoefte aan?

Bedenk wat zijn of haar pijn is in combinatie tot hetgeen jij iemand kunt bieden

Er zijn verschillende manieren om online je kennis en expertise toegankelijker te maken. Zo laat Harrier Accountancy bijvoorbeeld klanten een gratis liquiditeitsbegroting invullen op de website.

Het ligt voor de hand om ondernemers online te ondersteunen met adviesgesprekken via een Zoom Call of ze via een webinar te informeren over de laatste stand van zaken.

Heb je nog vragen over je online ‘presence’ in crisistijd? Ik sta graag tot je beschikking 🙂 Neem contact met mij op via de contactpagina.

Ken jij iemand die deze tips ook zou moeten lezen? Laten we elkaar vooral helpen en deel ze even.

Veel succes.

Reageer