Meer bereik op LinkedIn? Wat je moet weten over het LinkedIn Algoritme (deel 1)

Vraag je je ook weleens af waarom sommige posts zoveel meer views krijgen dan je andere posts?
Een veelvoorkomend misverstand is dat AL je volgers je posts ‘zomaar’ zien. Zo werkt het niet. Zonder enige interactie op je bericht laat LinkedIn het gemiddeld ‘zien’ aan zo’n 8-10% van je volgers. Voor een bedrijvenpagina bestaat de eerste ‘batch’ zelfs maar uit 2-6% van je volgers. Wanneer je veel views ambieert is het dus zeker geen kwestie van plaatsen en afwachten.
LinkedIn bepaalt hoe interessant je post is op basis van een aantal criteria
Wanneer je weet hoe het LinkedIn algoritme werkt, kun je hier slim op inspelen. Lees dus vooral even door.
LinkedIn expert Richard van der Blom heeft onlangs namelijk interessant onderzoek gedaan naar het algoritme van LinkedIn. Ik geef je 3 tips uit dit rapport om je bereik op LinkedIn direct te maximaliseren.
#1 Gebruik tussen de 3 en 9 hashtags bij je bericht
Het ideale aantal hashtags voor LinkedIn is minimaal drie en maximaal 9. Gebruik je minder of meer hashtags? Je hebt dan gemiddeld 20-40% minder views op je post.
Leer jezelf aan gebruik te maken van een aantal relevante hashtags. Gebruik dan vooral hashtags met veel volgers zoals ik altijd #accountants (> 86.000 volgers) in mijn posts opneem.
#2 ‘Comments’ doen wonderen voor je bereik
Vergeet ‘liken’ en ‘delen’. Comments zijn echt de heilige graal op LinkedIn. Een comment geeft je namelijk gemiddeld 50% meer views dan een ‘like’ en 80% meer views dan een ‘share’. En: vergeet ook niet (binnen 24 uur) te reageren met een ‘comment’ op een ‘comment’. Naast dat het gewoon sociaal is, en dat is natuurlijk nog steeds het belangrijkste uitgangspunt, stijgt het bereik van je bericht dan met maar liefst 200%! Wanneer je een post van iemand anders onder de aandacht wilt brengen, ligt het voor de hand te ‘liken’ of te delen. Plaats voor de verandering eens een comment. Dan draag je uiteindelijk bij aan een groter bereik voor die persoon.
#3 De interactie binnen de eerste twee uur is doorslaggevend
Wanneer je direct al binnen de eerste twee uur ‘comments’ op je post krijgt, schiet het bereik van je bericht omhoog. Post dus vooral wanneer je doelgroep ook online is. De beste tijd om de posten is tussen 8.00 en 10.00 uur en dan met name op dinsdagochtend.