Blog

Marketingstrategie, merkpaspoort

Waarom je juist in 2021 moet (blijven) investeren in marketing

Zet marketinginspanningen ondanks de crisis niet op de lange baan

Als accountant of adviseur heb je op korte termijn ongetwijfeld meer advieswerk dat gerelateerd is aan de coronacrisis. Hoe de uitkomsten op de langere termijn gaan zijn is onzeker. Marketing en reclame lijkt het ideale potje om op te bezuinigen.

Zie marketing niet als een kostenpost maar als een noodzakelijke investering

Sinds de coronacrisis merk ik dat het marketingbudget door kantoren kritischer tegen het licht wordt gehouden. Ergens begrijpelijk, maar wanneer je kijkt naar de langere termijn, denk ik dat het je kantoor uiteindelijk alleen maar op achterstand zal brengen.

In dit blog licht ik daarom toe waarom ik vind dat investeren in marketing in het nieuwe jaar echt topprioriteit zou moeten (blijven) hebben. 

Nu de markt opgeschud wordt en klanten openstaan voor verandering, valt er voor accountants- of advieskantoren juist veel te winnen

Verschillende onderzoeken tonen aan dat kantoren in crisistijd hun marketingbudget op peil moeten houden om in ieder geval hun marktaandeel te behouden. Niet of veel minder investeren betekent een aanzienlijk slechtere (start)positie na de crisis. 

Extra investeringen in marketing daarentegen, kunnen juist zorgen voor een meer dan extra marktaandeel.

In crisistijd stellen ook ondernemers hun routines en prioriteiten bij. Zo ook hun keuze voor een accountant of adviseur.

Het is daarom belangrijk dat klanten tijdens, maar ook na de crisis, de weg naar je kantoor weten te vinden. Het draait allemaal om ‘top of mind’ blijven. Je wil niet dat voor jouw kantoor ‘uit het oog, uit het hart’ gaat gelden.

In crisistijd moet je marketingmiddelen niet minder, maar juist anders en persoonlijker inzetten

Hoe je dit aanpakt? Ik heb 2 aandachtspunten:

1. Sta eens stil bij de marketingbasis: je merkverhaal

Hoe je het ook wendt of keert, zonder goede fundering is iedere investering in marketing willekeurig. 

Als de basis, je merkverhaal, niet goed staat, slaat ook je boodschap niet aan, omdat het niet authentiek is. 

Ik merk dat stilstaan bij je merkverhaal in de vorm van een merkpaspoort een leuk, positief traject is wat mensen binnen de organisatie alleen maar meer met elkaar verbindt.

Je denkt immers na over wat jullie als kantoor willen bereiken, waar jullie voor staan en wat jullie zo bijzonder maakt.

Een merkpaspoort zorgt ervoor dat je de juiste nuances aanbrengt in je marketingaanpak, wat uiteindelijk een wereld van verschil gaat maken.

In de afgelopen crises is aangetoond dat juist die merken die blijven investeren in hun merkverhaal een sterkere verbinding opbouwen met hun klanten en daar op lange termijn voordeel aan overhouden.

2. Geef bestaande klanten extra aandacht

Extra aandacht besteden aan bestaande klanten moet zeker op je ‘to do’ lijstje van 2021 staan. Hier zijn natuurlijk tal van manieren voor te bedenken. Iedereen knapt toch op van oprechte interesse?

Je toegevoegde waarde ligt bij de klant misschien wel meer dan ooit onder een vergrootglas. Je wilt er niet alleen voor ze zijn in goede en slechte tijden, maar ook volgen hoe zijn of haar behoeften veranderen. 

Bedenk leuke klantenacties en plan ze alvast in. Vaak geldt: met een klein gebaar, heb je groot effect.   

De wereld is veranderd en dus ontstaan er nieuwe kansen. Ik vind dat dit het moment is om daar je voordeel mee te doen. Als je goed luistert en anticipeert op wat er om je heen gebeurt, kan dat eigenlijk alleen maar positief uitpakken voor je kantoor.

Wil je eens vrijblijvend sparren over jouw uitdagingen in het nieuwe jaar? Ben je benieuwd welke kansen ik voor jouw kantoor zie? Laat het niet bij een goed voornemen 😉 maar stuur mij alvast via mijn contactpagina een verzoek om een moment met elkaar in te plannen. 

Reageer