Blog

LinkedIn strategie

Vergroot je bereik op LinkedIn (deel 2)

Update je kennis over het LinkedIn algoritme en optimaliseer het aantal views op LinkedIn

LinkedIn expert Richard van der Blom heeft onlangs (oktober 2020) weer een interessant onderzoek over het algoritme van LinkedIn gepubliceerd.

In een eerder blog gaf ik je al 3 tips om je bereik op LinkedIn te vergroten. Deze tips zijn ook afkomstig uit zijn LinkedIn algoritme onderzoek. Uit zijn rapport van dit jaar licht ik graag de volgende 6 aandachtspunten voor je uit.

#1 Het belang van een hoge SSI-score

Hoe actiever je bent op LinkedIn en hoe vollediger je je profiel hebt ingevuld, hoe meer je bereik daar wel bij vaart.

Hoe relevant jij precies bent op LinkedIn is terug te vinden in je zogenaamde Social Selling Index of SSI-score. LinkedIn bekijkt op 4 gebieden hoe goed jij presteert.

Je bekijk je SSI-score via de volgende link: www.linkedin.com/sales/ssi

Iemand met een hoge SSI-score zal, ongeacht de grootte van zijn netwerk, beloont worden met meer bereik.

Hoe dat werkt?

Wanneer je een post plaatst, wordt je bericht eerst aan een testgroep, ‘batch’, getoond. De grootte van deze eerste groep hangt af van je huidige SSI-score.

Het gemiddelde bereik van de eerste ‘batch’ stijgt met 25% wanneer jij een SSI-score tussen de 75 en 90 hebt. Bij een score hoger dan 90 stijgt deze eerste groep zelfs met 50%. Daarentegen staat een 25% kleinere testgroep bij ‘maar’ een SSI-score tussen de 45-60 en 50% kleinere testgroep bij een score tussen de 30 en 45.

Verder is een randvoorwaarde dat je je LinkedIn profiel volledig hebt ingevuld. Je krijgt dan de rating zeer deskundig (‘All star’) van LinkedIn.

Zet dus vooral in op het verbeteren van je SSI-score en controleer of je profiel een All-star rating heeft.

#2 De impact van ‘dwell time’

‘Dwell time’ is een nieuw onderdeel van het LinkedIn algoritme. Dwell time wordt bepaald door twee factoren:
1. Hoe lang je post zichtbaar is op een scherm;
2. Of er geklikt wordt op de ‘lees meer’ link.

Zorg dus dat je posts de aandacht trekken, zodat je de lezer verleidt op ‘lees meer’ te klikken, maar probeer ook vooral de aandacht vast te houden.

Dit laatste doe je door posts te plaatsen met zoveel mogelijke relevante tekst (max 1300 karakters). Het onderzoek van Richard van der Blom toonde aan dat posts met minder dan 3 regels tekst gemiddeld -20% minder bereik krijgen.

#3 Let op met taggen

Iemand taggen in je post, en dan het liefst ook zoveel mogelijk mensen, in je post betekent niet persé dat het ook de zichtbaarheid van je post verbeterd. Dat komt door het volgende.

Tenminste 50% van de personen die je tagt moeten namelijk reageren om daadwerkelijk een positief effect op je bereik te realiseren. Wanneer minder dan 25% van de getagde personen reageert, wordt je post gezien als spam. Het bereik van je post zal dan verminderd worden met 20 – 30% minder views.

#4 Het plaatsen van een externe link

VERGEET alsjeblieft de ‘zie link in de eerste comment’ methode. Ik zie dit in nog heel veel posts voorbij komen. Je 1e comment met link verdwijnt namelijk na meerdere comments en streept zo het aanvankelijke voordeel van meer kliks direct weg.

Waar kun je je link het beste plaatsen?

De beste resultaten krijg je als je de externe link toevoegt, net nadat je de post geplaatst hebt. Dit doe je via de optie post bewerken.

Het is makkelijker om de externe link direct in de originele post te plaatsen. Gemiddeld wordt je bericht dan aan 10-30% kleinere ‘batch’ getoond. Maar dankzij ‘dwell time’ hoeft deze manier het bereik van je bericht niet persé te beschadigen.

Plaats het liefst maar 1 link in je post. Met het plaatsen van 2 links krijgt je post namelijk gemiddeld 25% minder bereik.

#5 Alleen tekst of een bijlage, afbeelding of video toevoegen?

Naast dat je kwalitatieve content moet plaatsen is de manier waarop je content deelt ook van belang voor je uiteindelijke bereik.

Uit het onderzoek van Richard van der Blom kwam naar voren dat de eerste testgroep wordt vergroot met 25-50% wanneer je een tekst only, of tekst met afbeelding bericht plaatst. Een tekst post met bijlage scoort het beste. De eerste ‘batch’ wordt dan vergroot met 40-60%.

Daartegenover staat dat wanneer je een YouTube video plaatst, de eerste testgroep verkleind wordt met 30-55% (gebruik Vimeo en de testgroep wordt vergroot met 20-40%). Een LinkedIn artikel wordt aan een 70-90% kleinere testgroep getoond.

#6 Wanneer posten op LinkedIn?

Het beste moment om te posten is tussen 8 en 10 uur in de ochtend. Als het even kan op de dinsdag.

Het is niet aan te bevelen meerdere posts per dag te plaatsen. Zeker niet wanneer je nog veel reacties krijgt op een eerder geplaatste post.

Tot slot nog 3 bonustips:

Realiseer je dat wanneer je een bedrijvenpagina hebt, je bericht maar aan een testgroep van zo’n 2-6% van je volgers wordt getoond. Vraag je collega’s dan ook niet om een bericht te delen, maar om een comment te plaatsen. Hiermee kom je tot maar liefst 5x zoveel bereik!

Om het bereik verder te vergroten is het belangrijk om binnen 24 uur te reageren op een comment. Dit geldt voor je persoonlijke LinkedIn pagina maar zeker ook voor bedrijvenpagina’s.

Gebruik geen andere lettertypes, zoals bold of italic, van externe websites. Dit heeft namelijk negatieve gevolgen voor de prestatie van je post. Je bericht kan zo namelijk niet door Google geïndexeerd worden.

Voor de overige tips over het wel of niet gebruik van hashtags, wat is nu beter voor het bereik: een comment/share/like? Lees het eerste blogdeel ‘meer bereik op LinkedIn’.

Reageer