Blog

Content marketing, Social media marketing

Je blog promoten: gebruik ‘keywords’ en 4 andere tips

Het is je gelukt om een waardevol blog te schrijven. Mooi! En dan? Hoe zorg je dat je blog daadwerkelijk gevonden én gelezen wordt?

Ik geef 5 tips om je blog eens goed -én gratis- in de schijnwerpers te zetten.

1. Promoot je blog door gebruik te maken van zoekwoorden

De meeste lezers trek je via Google aan. Ga maar eens na. Wanneer jij een vraag hebt, wat doe jij dan?

Je eerste prioriteit ligt dus bij goede blog SEO: aansluiten op het zoekgedrag van je potentiële klant.

No worries. Voor een goede blog SEO zijn vaak maar een paar kleine aanpassingen in je blog nodig.

Zoekmachines vertrouwen namelijk op keywords.

Je bedenkt dus eerst waar jouw ideale klanten op zoeken. Welke woordcombinaties of zin typen ze in om de oplossing (=jouw blog) te vinden? Praten ze bijvoorbeeld over ‘omzet’ of over ‘geld verdienen’?

Als jouw blog gaat over ‘5 alternatieve financieringsvormen’, dan zijn je voornaamste keywords ‘alternatieven voor bankfinanciering’ en verwerk je bijvoorbeeld de woorden ‘crowdfunding’ of ‘gestapeld financieren’ als synoniemen.

Tip: typ je zoekwoord(en) in de zoekbalk en je krijgt allerlei suggesties van Google te zien. Dit zijn (verwante) zoektermen waar veel op gezocht wordt.

Maar hoéveel keywords moet je in je blog opnemen?

In een blog van 250 woorden neem je ongeveer 3 of 4 keer het belangrijkste keyword op. Secundaire zoekwoorden en synoniemen noem je dan 1 of 2 keer.

Plaats je keywords in ieder geval in:

  • de paginatitel (URL);
  • vooraan de H1 kop (titel van je artikel);
  • de subtitels;
  • de meta beschrijvingen (de beschrijvingen voor de zoekresultaten);
  • zichtbare tekst van linkjes (dus nooit ‘lees hier meer’, maar bijvoorbeeld ‘lees meer over crowdfunding’)

2. Promoot je blog via social media

Je blog delen via social media, dat is waarschijnlijk iets wat je al doet. Maar grote kans dat je hier nog méér uit kunt halen.

Laten we focussen op het belangrijkste kanaal binnen de zakelijke dienstverlening: LinkedIn.

Niemand leest nog lange lappen tekst op social media. Jij ook niet toch? Knip je blog daarom vooral op in kleinere stukken. Van je blog over 5 alternatieve financieringsvormen kun je dus gerust 5 aparte posts maken.

Realiseer je dat de eerste 2 zinnen van je post voor een groot deel het succes bepalen. Trigger, val op in de tijdlijn en laat je volgers (door deze 2 zinnen) op ‘lees meer’ klikken. Hoe meer dat gebeurt, hoe meer LinkedIn je beloont met een goed bereik voor je post.

Lok reacties uit en reageer ook altijd op comments. Hiermee laat je in ieder geval zien dat het je interesseert wat je volgers te zeggen hebben. Buiten dat is het gewoon sociaal; en daar is waar het natuurlijk vóóral om draait.

En wat ook helpt: bedenk of er iemand uit je netwerk is die goed aansluit op een bepaalde post. Benoem (tag of link naar) deze persoon of zijn/haar werk. Wanneer je iemand anders aandacht gunt (op een niet geforceerde manier) krijg je dat vaak via een andere weg terug. Dit geldt in het echte leven zo, maar zeker ook voor social media. Vergeet deze dus niet!

Wil je meer weten waar een goede post aan moet voldoen: bijvoorbeeld wel/geen afbeelding bij je post, gebruik van hashtags en tijdstip van posten? Lees dan vooral even mijn eerdere blog over wat je echt moet weten over het LinkedIn Algoritme

3. Promoot je blog met e-mail

Zodra je een nieuw artikel gepubliceerd hebt, promoot je je blog natuurlijk via je mailinglijst. Segmenteer deze lijst en stuur je bericht alleen naar de groep klanten waarvoor je blog interessant is.

Vertel in je e-mail waarom je dit artikel geschreven hebt en ‘what’s in it’ voor de klant. Bijvoorbeeld omdat je zoveel vragen over het onderwerp krijgt en/of omdat je je klant extra kosten wilt besparen. Blijf dicht bij jezelf en geef de mensen op je mailinglijst een persoonlijk inkijkje, dan komt je boodschap zeker goed aan.

Maar hierbij houdt het niet op. Je wilt je e-maillijst natuurlijk ook verder uitbreiden en blogs bieden hier uitstekende mogelijkheden voor.

Hoe pak je dat aan?

Plaats op de pagina van je blog, bijvoorbeeld in de lopende tekst, ernaast of eronder, een oproep om waardevolle, aanvullende informatie gratis te downloaden in ruil voor een e-mailadres. Dit wordt ook wel een ‘lead magnet’ of weggever genoemd.

Gemiddeld genomen is namelijk maar 1 tot 2% van je bezoekers bereid direct contact met je op te nemen. Zonder het aanbieden van een download mis je dus veel mogelijke leads! Een weggever is op een accountants- of advieskantoor -met alle klantkennis in huis- vaak relatief snel gemaakt. In een van mijn volgende blogs zal ik verder ingaan op hoe je als accountants- of advieskantoor een succesvolle weggever maakt!

Wanneer je nog geen weggever hebt, wijs je bezoekers dan in ieder geval op het aanmelden voor een e-mailnotificatie bij het verschijnen van nieuwe blogs. Ik doe dat zelf ook zo en dat werkt uitstekend.

Als accountant of adviseur geen stappen overslaan in het bedenken, schrijven en promoten van je blog? Ontvang een seintje wanneer er weer een nieuw blog van Blue to Business online staat

4. Je blog promoten met een gastblog

Probeer je blog op een onafhankelijke platform te krijgen. Zo sta ik zelf met mijn blogs op accountancyworld. Of als je je als accountant op een specifieke niche richt op websites zoals pigbusiness.nl of transportlogistiek.nl. Dit soort websites staan eigenlijk altijd wel open voor goede content.

Je promoot je eigen blog dus door gastblogs te schrijven over hetzelfde onderwerp. Hierin verwijs je naar de uitgebreidere variant op je eigen website. Zorg dat de link naar je eigen website wel iets toevoegt, dus laat bijvoorbeeld niet precies dezelfde content zien.

Naast dat je via gastblogs weer een nieuwe groep lezers bereikt, zijn waardevolle backlinks goed voor je ranking bij Google. 

Goede externe links van en naar je website geven namelijk waarde door. Datzelfde trucje kun je ook toepassen binnen je eigen website. Neem dus waar het relevant is, zeker links op naar andere interne pagina’s.

5. Volg je vooruitgang en pas je blog hierop aan

Raadpleeg regelmatig je statistieken om te zien welke blogs de meeste bezoekers trekken en of je artikelen via de zoekmachines (en via welke zoekwoorden) gevonden worden.

Meet vanaf het moment van publicatie het bezoekgedrag op je blogpost en pas je blog indien nodig daar direct op aan. Negatief bezoekgedrag schaadt namelijk de SEO van je blogpost en dan is alle moeite die je doet voor niets.

Een andere belangrijke graadmeter voor google is de tijd die mensen op je website spenderen.

Heb jij dit monsterblog volledig doorgelezen? Dankjewel, want dat schiet dan aardig op ;)!

Heb je nog vragen over het promoten van je blog of wil je meer weten over de blogservice van Blue to Business? Stuur een mailtje naar tanja@bluetobusiness.nl.

Reageer