Gastblog Accountancy Vanmorgen: waarom meer karakter tonen loont

Kantoren die succesvol zijn imiteren niet de marktleiders. Ze zijn vooral zichzelf. Maar hoe ben je als kantoor ‘jezelf’? En wat maakt jouw accountantskantoor nu anders dan alle andere kantoren?
Vragen die je niet meer kunt overslaan wanneer je je kantoor toekomstbestendig wilt ontwikkelen. En al helemaal niet in deze overvolle markt.
De noodzaak om je te onderscheiden voel je met name in de ‘war for talent’. Er wordt door kantoren van alles uit de kast getrokken om (nieuwe) collega’s enthousiast te krijgen. Andersom-sollicitaties, tekenbonussen, frisse klantstrategieën en zonnige Zuid-Europese werkplekken.
Ik zeg niet dat deze initiatieven niet werken. Ik juich deze creatieve manieren van de markt benaderen alleen maar toe. Maar je kunt al een fundamenteel verschil maken door eerst je positionering onder de loep te nemen. Op een andere manier dan je misschien gewend bent.
Weten hoe wij accountantskantoren hiermee helpen? Bekijk onze merkpaspoort pagina>
Het begint namelijk bij dicht bij jezelf blijven, maar ook met durf om duidelijke keuzes te maken.
Je kunt je voorstellen dat je positionering versterkt wordt door een duidelijke keuze voor een bepaald type klant (branchespecialisatie). Maar ook, en misschien wel vooral, door consequent te werken met een merkpersoonlijkheid, ook wel merkarchetype genoemd.
Een merkarchetype is een term wat in accountancyland vaak nog onbekend in de oren klinkt. Rondgang bij de grotere kantoren bevestigt dit. Er lijkt nog geen enkel top-10 kantoor met merkarchetypes te werken. En dat biedt kansen om je te onderscheiden wanneer je je als (kleiner) accountantskantoor hierin verdiept en dit goed weet toe te passen.
Er zijn namelijk een aantal kantoren die het belang van een merkpersoonlijkheid hebben erkend en harder dan ooit autonoom groeien. Zij lijken geen moeite te hebben met het vinden van nieuwe collega’s.
Zeg nou zelf: je merk onderscheiden door de emotie die je persoonlijkheid oproept is een aantrekkelijker alternatief dan bijvoorbeeld te gaan concurreren op prijs.
In mijn blog op Accountancy Vanmorgen vertel ik je daarom hoe een merkarchetype ook jouw kantoor meer karakter kan geven en welke voordelen het (bewezen) oplevert
Blog | Meer karakter tonen als accountantskantoor? Hierom is dat belangrijk