5 blogtips voor accountants en adviseurs
Binnenkort verschijnt mijn blogchecklist voor accountants en adviseurs.
Om alvast een spreekwoordelijk ‘tipje van de sluier op te lichten’, zet ik 5 do’s en don’ts bij het zakelijk bloggen voor je op een rij.
Misschien heb je al een aantal blogs gepubliceerd, of wil je gaan starten met zakelijk bloggen. Je kunt met deze aandachtspunten in ieder geval voor je bestaande blogs ‘snel’ nagaan óf er nog ruimte voor verbetering is. Of je vangt alvast een glimp op van wat er zoal bij bloggen komt kijken.
Hoe dan ook: doe er je voordeel mee!
WEL DOEN:
1. Schrijf over onderwerpen die je (potentiële) klanten aanspreken
Je moet dus eerst een duidelijk beeld hebben van de doelgroep die je wilt aanspreken.
En als je dat hebt bepaald, bedenk je welke oplossing, voor welk probleem van deze klant je wilt aanreiken. Waar ligt hij/zij ‘s nachts wakker van? Als adviseur weet je dat vaak als geen ander!
Wat zijn op dit moment de veelgestelde vragen op de fiscale afdeling? Of zijn er actuele zaken die alleen in bepaalde branches spelen? Spring hier op in én vertaal het naar het belang voor je klant. Je blog is pas waardevol, wanneer het je klant daadwerkelijk verder helpt.
2. Durf persoonlijk te zijn
Blijf vooral jezelf en laat zien waar je voor staat. Dat geldt zeker ook als je over een heel serieus en zakelijk onderwerp schrijft.
Door te schrijven zoals je praat, en door je eigen voorbeelden en anekdotes te gebruiken, laat je je oprechte betrokkenheid zien. Dus komt je boodschap beter aan. En neem je daarnaast een duidelijk standpunt in, dan komt dat de interactie alleen maar verder ten goede.
3. Zorg dat je titel de aandacht trekt
Je titel moet in ieder geval niet te lang zijn en nieuwsgierigheid opwekken. Beloof in je titel bijvoorbeeld wat het de lezer oplevert wanneer hij/zij je blog afleest. Én verwerk in je titel de zoekwoorden die je klant zou gebruiken in Google.
Tip om doelgerichter met je blog aan de slag te gaan. Schrijf altijd eerst de titel, dan pas de tekst.
NIET DOEN:
4. Vermijd vakjargon en formeel taalgebruik
Accountants en adviseurs hebben de neiging om te verwijzen naar wetsartikelen of rechtspraak. Dat staat wel deskundig, maar het heeft totaal geen meerwaarde voor je doelgroep. Vaak zijn alleen vakgenoten geïnteresseerd in verwijzingen.
Schrijf je tekst zo op, dat iedere leek je kan volgen. Test bijvoorbeeld eens met een echte ‘dummie’. Wanneer je gebruikelijke taal gebruikt, verklein je de afstand tussen jou en je (potentiële) klant.
5. Ga niet ‘in het wilde weg’ bloggen
Als je je doelgroep via een zakelijk blog wilt bereiken, dan moet je vooral op regelmatige basis kwalitatieve blogs blijven publiceren. Denk dan aan 1 (of beter nog 2 keer) per maand.
Maak gebruik van een contentkalender om de routine erin te houden. Je legt in deze kalender vast wanneer jij of je collega’s, welke blogs schrijven, publiceren en promoten.
Heb vooral geduld met de respons
Ik merk dat ik dat bij mijn opdrachtgevers niet genoeg kan benadrukken. De eerste blogs leveren bijna nooit direct concrete opdrachten op.
Gemiddeld genomen moet een lezer 8 tot 12 keer iets van je ‘voorbij zien komen’ voordat hij/zij contact zoekt. ‘Keep this in mind’ en blijf dus vooral vasthouden aan regelmaat. Na een tijdje zul je zien dat je blogs steeds beter gelezen, gevolgd en gedeeld gaan worden.
Bij deze 5 punten van aandacht houdt het natuurlijk niet op. Ik zet op korte termijn nog meer succesfactoren, richtlijnen en een blogchecklist voor accountants en adviseurs online.
Met deze informatie kun je een vliegende start als bloggende accountant of adviseur gaan maken. Wanneer je geen nieuwe publicaties wilt missen, meld je dan aan voor een e-mailnotificatie.