Blogonderwerpen bedenken lastig? Niet met deze 5 ideeën voor de zakelijk blogger
Je kantoor wil meer zichtbaar zijn, jullie expertise of branchekennis etaleren en (online) meer nieuwe klanten bereiken.
Een voor de hand liggende (en budgetvriendelijke) keuze is dan om te gaan bloggen. Ik geef je groot gelijk.
Maar hoe bedenk je echt kéigoede blogonderwerpen? Je kunt gaan wachten tot je een goede ingeving krijgt, maar je bent te druk en dan raakt het bloggen steeds weer op de achtergrond.
Slimmer is om je blogplan nú al in te vullen -voor het komende kwartaal- met de 5 blogideeën uit dit blog. Even lezen dus. Inspiratie gegarandeerd.
Blogidee #1
Speel in op actualiteiten in jouw branche
Dit is eigenlijk de ‘inkopper’ bij het bedenken van blogonderwerpen. Verwacht je dat er een wetsvoorstel aankomt die gevolgen heeft voor een bepaalde groep klanten? Zet het op je blogkalender en schrijf vanuit je eigen standpunt.
Denk je eens in: wat levert deze wetswijziging voor mogelijke problemen bij je klant op? Geef wel direct een aanzet voor de oplossing die jij hierop hebt.
Jaarlijkse terugkerende items zijn natuurlijk Prinsjesdag, het Belastingplan en de IB-aangifte. Noteer deze gerust alvast in je blogplan. Je valt op door fiscale wijzigingen zo concreet mogelijk te maken voor je klant, in oplossingen te denken én te schrijven.
Of maak een serie blogs, bijvoorbeeld een serie met alle fiscale eindejaarstips uitgediept (in plaats van één blog met alle aandachtspunten).
Blogidee #2
De veelgestelde vragen op kantoor zijn een uitstekende bron van inspiratie voor je blogonderwerpen
Verzamel op kantoor de veelgestelde vragen per afdeling. Bijvoorbeeld de vragen die je krijgt over de verplichte AOV voor ZZP’ers. Wat houden de plannen in? En wat zijn eventuele goede alternatieven?
Schrijf het op zoals je het ook zou uitleggen aan je klant. Een andere veelgestelde vraag die aan de orde van de dag blijft: wanneer zijn kosten van een kantoor of werkruimte aan huis aftrekbaar?
BGH Accountants belicht dit onderwerp heel mooi in haar blog.
Of stem je blog af op een bepaald type klant, door te bloggen over de veelgestelde vragen binnen een bepaalde branche.
Een goed voorbeeld is het (externe) blog op installatie.nl van Stefan Maasakkers, accountant bij Rühl Haegens Molenaar.
Vergeet niet bestaande content te hergebruiken en/of te actualiseren. Noteer dus ook: opvolgblogs.
Blogidee #3
Zoek naar geslaagde cases intern en schrijf over hoé het een succes is geworden
Bijvoorbeeld een succesvolle bedrijfsoverdracht binnen de familie waarbij jullie als kantoor het verschil maakten. Je hoeft hierin niet bescheiden te zijn. Zolang je maar echt uit de praktijk put.
Getallen doen het ook altijd goed. Denk aan ‘Al zoveel familiebedrijven geholpen aan …’.
Blogidee #4
Laat een klant daadwerkelijk aan het woord
Klantverhalen zijn altijd een goed idee. Ondernemers praten vanuit hun eigen ervaring en expertise en voegen daarom echt wat toe. Wat zij zo waarderen aan je dienstverlening. Of wat jullie branchekennis voor extra waarde brengt.
De manier om mooie bruggen te slaan naar wat júllie kantoor zo bijzonder maakt.
Blogidee #5
Leg het belang van je (nieuwe) producten en diensten uit
Maak eens een lijstje van al je diensten en welke blogonderwerpen daar goed bij aansluiten. Vraag je bij iedere dienst af, wat de meestvoorkomende misvattingen hierover zijn.
Je hebt dan al snel een rijtje met onderwerpen waar je over kunt schrijven.
Jullie breiden je kantoor uit met een corporate finance tak? Leg dit uit in je blog! Welke voordelen levert dit je klant op? Ik kan het niet genoeg zeggen: blijf jezelf steeds verplaatsen in het belang van de klant.
Krijg je al concrete ideeën voor je eigen kantoor?
Tijdens het lezen van dit blog, borrelen de ideeën voor je eigen kantoor waarschijnlijk al bij je op. Maak hier gebruik van! Leg je schrijfideeën direct vast in een blogplan.
En hoe ga je nu écht aan de slag?
Werk steeds een kwartaal vooruit met je planning. Bij een frequentie van 2x per maand, zijn het steeds ‘maar’ 6 onderwerpen. Dat is te overzien.
Reserveer aan het begin van de maand steeds een middag om 2 blogs vooruit te schrijven (moet lukken toch). Dit geldt uiteraard niet voor superactuele zaken, maar dat is dan de uitzondering op de regel.
Schrijf in je blogplan niet alleen het thema, maar ook de (specifieke) doelgroep op die je wilt aanspreken, de (deel)onderwerpen, je doelstelling -wat wil je dat de lezer doet na het lezen van dit blog- en ‘zoekwoorden’ (lees hierover meer in mijn artikel over het promoten van je blog).
Wat ik zelf het voordeel vind van een kwartaalplanning, is dat je al ruim van tevoren weet waarover je gaat schrijven. Telkens wanneer je een interessante bron tegenkomt, kunt je deze direct bewaren.
Tegen de tijd dat je je blog gaat schrijven, is een deel van je research al gedaan. En dat scheelt veel tijd.
Mijn opsomming van blogonderwerpen is natuurlijk niet onuitputtelijk. Heb je zelf nog leuke voorbeelden of ervaringen? Ik waardeer het als je ze hieronder met mij wilt delen👇🏻
Twijfel je of bloggen wel aan jou besteed is? Je ziet zeker de voordelen, maar je hebt geen vlotte pen óf waar haal je die tijd vandaan? Ik vertel je graag meer over hoe ik je daarbij kan helpen. Ga door naar mijn blogservice of neem contact met mij op.